Klant betaalt niet? Tips bij openstaande facturen
Veel freelancers, zzp-ers en ondernemers krijgen vroeg of laat met hetzelfde probleem te maken: klanten die niet of pas heel laat betalen. Wanbetalers, daar worden we niet vrolijk van!
Onderzoek toont aan dat meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven weleens gedupeerd worden door klanten die niet betalen. De gevolgen hiervan kunnen verschrikkelijk zijn en invloed hebben op de financiële gezondheid van de eigen zaak.
Met onderstaande tips helpen wij u op weg bij het voorkomen en oplossen van dit probleem.
# Factureer snel – factureer zodra het werk gedaan is.
# Controleer van tevoren de kredietwaardigheid van uw klanten. Hier bestaan bureaus voor. Het kost wat, maar biedt ook meer zekerheid.
# Maak het betaalgemak groter voor uw klanten. Via een iDEAL link kunnen betalen, wordt gewaardeerd.
# Pay first. Zorg ervoor dat zoveel als mogelijk vooraf betaald wordt.
# Koester klanten die tijdig betalen. Beloon hen.
# Wanneer klanten lang wachten met betalen, bel hen dan vriendelijk op.
# Stay calm. Ga nooit dreigen. Schakel een incassobureau in als er echt geen betaling komt.