Bereik meer klanten via social media

Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram zijn interessante social mediakanalen voor mkb-bedrijven. Door hier actief te zijn, kunt u meer klanten kennis laten maken met uw bedrijf en website. Het kost wat tijd en creativiteit, maar op lange termijn, plukt u er de vruchten van!

Uiteraard kunt u het onderhouden van de social mediakanalen ook uit laten besteden. Helemaal niets op social media doen, kan anno 2018 absoluut niet meer. Dat is not done. Hieronder een korte uitleg over de bestaande kanalen:

Twitter: is vooral voor de zakelijke markt. Hier kunnen korte berichten geplaatst worden, kennis uitgewisseld worden en consumenten geven hier graag hun (ongezouten) mening.

LinkedIn: zakelijk, handig om korte berichten te plaatsen met doorverwijzing naar uw website. Goed ook om te netwerken!

Facebook: adverteren kan hier. Brede doelgroep. Jong en oud. Korte berichten plus foto’s plaatsen met nieuws over het bedrijf kan hier eveneens prima.

Instagram: erg populair bij een jonge doelgroep, maar ook steeds meer ouderen vinden de weg naar dit kanaal. Draait voornamelijk om het geven van beeld (foto’s en video’s) van het bedrijf. Begeleidt door korte teksten en kernwoorden.

Ons advies: bedenk bij het plaatsen van berichten welke doelgroep er op het desbetreffende medium het meest actief is. Pas de boodschap daaropaan. En natuurlijk hoeft u niet van elk kanaal gebruik te maken. Kijk waar u zich met uw bedrijf het meeste thuis voelt. Succes!

De kracht van neuromarketing

Neuromarketing is niet nieuw, maar wel interessant voor het mkb. De officiële definitie van neuromarketing is: Het gebruik van onderzoekstechnieken van processen in de hersenen om consumentengedrag beter te begrijpen, en daarbij marketingstrategieën te overtreffen.

Een hele mond vol! Het bestaat sinds 2002. Volgens onderzoek kunnen ondernemers veel meer uit hun website halen door het toepassen van neuromarketing. Hierbij enkele praktische neuromarketing tips, doe er uw voordeel mee.

  1. Gebruik afbeeldingen en emojis. Door teksten te combineren met foto’s/ emoji’s worden deze beter onthouden.
  2. Mensen houden van vertrouwde en herkenbare situaties. Toon daarom mensen op uw website. Bijvoorbeeld een foto van uzelf of van u en het team.
  3. Gebruik kleuren. Kleuren beïnvloeden het gevoel. Neem bijvoorbeeld de kleur blauw deze geeft vertrouwen.
  4. Emotie spreekt meer dan zakelijkheid.
  5. Kweek vertrouwen. Zorg dat de prijzen duidelijk zijn en niet moeilijk te vinden. Biedt ruimte voor echte reviews.
  6. Zorg voor leesbare teksten.

Succesvoller ondernemen dankzij productiever werken

Iedere ondernemer heeft een doel en dat is zoveel mogelijk groeien. Logisch. Maar het komt regelmatig bij velen voor dat het werk zich opstapelt met alle gevolgen van dien. Nog even dit doen, nog even dat doen. Alles op tijd afronden, is het streven, maar wordt in praktijk helaas niet altijd behaald. Daarom in het volgende artikel een aantal tips om optimaal te kunnen produceren. Doe er u voordeel mee!

  1. Werk met een to-do list

Veel ondernemers werken al met deze lijst. Het lijkt appeltje, eitje. Maar vaak wordt het daarna toch weer vergeten. De lijst wordt niet meer bijgewerkt en er ontstaat een ‘georganiseerde chaos’. Ons advies: werk met de takenlijst, elke dag weer. Er wordt op deze manier meer werk verzet en u heeft een duidelijk beeld van wat er zoal gedaan moet worden. Verdeel de taken qua prioriteit. Wat het belangrijkst is, wordt het eerst gedaan. Prioriteit kan worden ingedeeld in drie categorieën: tijdsdruk, mate van belangrijkheid en minst belangrijk.

  1. Verberg de telefoon

Deze klinkt als een open deur… maar heeft u het ooit geprobeerd? Wanneer de telefoon binnen handbereik is, worden we getriggerd apps te openen en social media kanalen te bekijken. Indien de telefoon niet nodig is om werk te verzetten, leg deze dan weg tot de lunch. Dat werkt ongelofelijk effectief en geeft ontzettend veel rust.

  1. Zorg voor een schone e-mail inbox

Plan wekelijks een moment in om uw e-mail inbox op te schonen. Een opgeruimde e-mail box geeft een opgeruimd gevoel en maakt productiever.

Succes!

Weet u zeker dat u de AVG al op orde hebt?

Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. De AVG geldt in de gehele Europese unie, plus in Noorwegen, Liechtenstein en IJsland. Deze wet heeft als doel persoonsgegevens beter te beschermen en die bescherming in de gehele EU gelijk te trekken.

Maar is uw onderneming inmiddels AVG-proof? Hieronder een aantal praktische tips:

  1. Uw klanten krijgen door de AVG meer privacy rechten. Zijn uw medewerkers hierover voldoende geïnformeerd? Zorg voor een vast aanspreekpunt.
  2. Maak een register met persoonsgegevens die u verwerkt. Belangrijk is vooral de wijze waarop u toestemming van uw klanten vraagt, krijgt en registreert.
  3. Zorg voor beveiligingsmaatregelen en breng eventuele risico’s in kaart. Waar wordt alles opgeslagen en is deze plek super veilig? Zorg dat de gegevens zeer zorgvuldig bewaard worden en dat niet iedereen er bij kan.
  4. Zorg voor documentatie van datalekken. De AVG verplicht u alle datalekken intern vast te leggen en te documenteren.
  5. Leg vast met wie u welke informatie deelt. Breng verwerkingen door derden in kaart.

Lastig, wij vertellen u er graag meer over!