Werken in de netwerkeconomie

Anno 2017 draait veel om ‘netwerken’. Een ondernemer of ZZP-er is gebaat bij zakelijk netwerken. Door duurzame relaties op te bouwen, kan dit wederzijds voordeel opleveren. Zakelijk netwerken biedt tal van voordelen. Echter gaat netwerken niet vanzelf, hieronder enkele tips.

  • Patience is a virtue. Heb geduld. Netwerken kost tijd. Veel tijd. Geef relaties de tijd om te ontstaan. Investeer in de juiste personen en stel de juiste vragen.
  • Bezoek netwerkbijeenkomsten. Een netwerkevenement is een zakelijke ontmoeting, wees voorbereid en kom op tijd. Luister goed naar de aanwezigen op deze bijeenkomsten. Zo kom je er achter waar diegene behoefte aan heeft en of jullie mogelijk iets voor elkaar kunnen betekenen.
  • Wanneer men vroeg aanwezig is op een netwerkbijeenkomst is er een mogelijkheid om met de gastheer/vrouw te communiceren. Bekijk eventueel de gastenlijst. Hanteer eigen open vragen en bedenk wat je voor anderen kunt betekenen, voordat je bedenkt wat je er kunt halen. Welke problemen kun je voor je klanten oplossen? Vraag bijvoorbeeld niet wat iemand doet, maar probeer: “Hoe was je week? Wat heeft je bezig gehouden?
  • Bekend met AIDA? Dit staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Aandacht, interesse, behoefte signaleren en actie ondernemen. Vrij vertaald betekent dit: leef gemaakte afspraken na. Dit wordt zeer gewaardeerd in de netwerkeconomie.
  • Vervolgcontact is zeer belangrijk. Wees proactief in het onderhouden van contact.

Succes!

24/7 bereikbaar

We leven in een dynamische tijd. Werk en privé versmelten. De consument wordt veeleisender en eist van veel bedrijven dat zij 24/7 bereikbaar zijn. Het merendeel van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) geven aan ook 24/7 bereikbaar te willen zijn. In praktijk betekent dit niet dat u dag en nacht aan de mobiel of laptop gekluisterd moet zijn, maar dat uw klanten het vertrouwen geeft dat ze u kunnen bereiken met vragen.

Met de volgende tips, blijft uw business goed bereikbaar voor uw relaties:

  1. Biedt een contactformulier aan op uw website. De klant kan aangeven wat hij wil weten en een telefoonnummer of e-mailadres achter laten. Zo hoeft u niet aan de laptop gekluisterd te blijven, maar geeft u klanten wel het gevoel bereik baar te zijn. Stel het zo in dat men altijd een automatische bevestiging van ontvangt krijgt.
  2. Maak gebruik van sociale mediakanalen zoals Facebook en Twitter. Op sociale media is het bedrijf op deze manier ‘altijd’ open. Geef aan dat u doorgaans binnen 24 uur reageert.
  3. Via een online afspraken planner, is uw bedrijf toch bereikbaar na sluitingstijd of wanneer de telefoon uit staat. Het reserveringssysteem vannl leent zich hier perfect voor. U vult vooraf in wanneer u beschikbaar bent en zodra iemand een afspraak maakt, krijgt u automatisch een herinnering.

Klanten ervaren goede bereikbaarheid als een prettige service en dat leidt tot een hogere klanttevredenheid.

Bloggen voor het MKB

Anno 2017 wordt er heel wat afgeblogd en gevlogd. Vloggen houdt in dat men door middel van videobeelden een verslag weer geeft. Dit wordt voornamelijk door jongeren gedaan. Bloggen is echter voor alle leeftijden en doelgroepen. Het midden- en kleinbedrijf is gebaat bij ‘zakelijk bloggen’. Het publiceren van korte berichten kan uw bedrijf veel voordelen bieden. We zetten ze voor u op een rij:

  1. Uw site wordt visueel aantrekkelijker wanneer u regelmatig (bijvoorbeeld een of twee keer per maand) een blog (nieuwsbericht) publiceert. Onthoud wel: overdaad schaadt. Een interessante (vlot geschreven) tekst met foto’s of een filmpje wordt gelezen.
  2. Middels een blog kunt u inspelen op vragen van klanten. Tip: verzamel vragen die binnenkomen en beantwoord deze op uw blog. Zo slaat u twee vliegen in een klap: u creëert een stukje service en uw site blijft in beweging.
  3. Door over de diensten of producten van uw bedrijf te bloggen, kan de verkoop / afname toenemen.
  4. Door zakelijk te bloggen wordt uw bedrijf beter gevonden door Google. Zakelijk bloggen ondersteunt zoekmachine optimalisatie (SEO) als het is geïntegreerd in websites. Tip: houd rekening met de zoekwoorden waarop u gevonden wil worden.
  5. Door te bloggen, krijgt uw bedrijf meer naamsbekendheid.

Kortom genoeg redenen een zakelijke blog te starten.

Omarm digitalisering

Digitalisering. Het zou eigenlijk niet mogen, maar bij sommige mensen boezemt dit woord angst in. Geheel onnodig 7hk5ls4. Wanneer we ons meer verdiepen in de voordelen van digitalisering, zullen we ontdekken dat er tal van voordelen aan kleven.

Het is namelijk een feit dat de digitale economie harder groeit dan de traditionele economie. Wanneer een bedrijf wil groeien, dient men daar in mee te gaan. Ons land heeft de beste digitale infrastructuur van Europa medication gabapentin. Door de toenemende mate van digitalisering verdwijnen er beroepen, maar er ontstaan ook nieuwe beroepen. De huidige ondernemer heeft een onderzoekende geest, is creatief en heeft hoogwaardige technologische kennis of werkt met mensen met hoogwaardige technologische kennis.

Hierbij een aantal punten die interessant zijn met betrekking tot uw bedrijf:

  • Hoeveel papier wordt er gebruikt? Wat kan er digitaal?
  • Is de website up to date?
  • Werkt u al met data opslag in the Cloud?
  • Welke productie- en of bedrijfsprocessen kunnen worden gedigitaliseerd?
  • Hoe kan het personeel worden omgeschoold opdat ze met IOT (internet of things) kunnen dealen
  • Hoe klimaatvriendelijk is uw bedrijf?