Blijf positief!

Zowel kleine als grote ondernemers worden keihard geraakt door de Corona-epidemie. Veel mkb’ers (minstens 70%) zouden hun bedrijf willen verkopen. Begrijpelijk, want het ondernemen brengt de nodige frustraties met zich mee. Uw geduld lijkt te worden getest en veel bedrijfseigenaren zitten opgezadeld met hoge huren en onverkoopbare voorraden. Niets om blij van te worden. Toch adviseren wij u geen overhaaste beslissingen te nemen. Het einde van de coronacrisis komt in zicht, echt. Hierbij enkele tips om juist ook nu, vol te blijven houden:

Blijf uw doelgroep informeren.

Vertel uw klanten open en eerlijk, maar wel positief blijvend, hoe de zaken ervoor staan. Wellicht kunnen ze u steunen.

Ga in gesprek met uw verhuurder

Leg de situatie uit en probeer met de verhuurder in gesprek te gaan. U zou kunnen voorstellen of u nu niet het volledige bedrag hoeft te voldoen, maar dit overmaakt wanneer uw bedrijf weer in business is.

Wees creatief

Wanneer het niet mogelijk is om uw diensten/ producten via andere kanalen aan te bieden, denk dan na over alternatieven. Verkoop bijvoorbeeld cadeaubonnen met korting. Deze kunnen niet direct ingewisseld worden, maar zorgen wel voor een doorloop van de cashflow.

Blijf zichtbaar

Houd uw klanten enthousiast. Vertel op social media over toekomstplannen. Gebruik de tijd om u zelf opnieuw uit te vinden. Zorg dat u zichtbaar blijft. Uw onderneming is gesloten, maar achter de schermen werkt u volop aan een bruisende Come Back!

Steun elkaar

U staat er niet alleen voor. Praat met elkaar, support elkaar. Wat doet een soortgelijke onderneming tijdens de coronacrisis. Verlies de moed niet, maar probeer in kansen en out of the box te denken.

Houd een dagelijkse routine aan

Probeer een ritme aan te houden. Sta op tijd op. Eet gezond en houd uw lichaam fit en sterk Maak wandelingen. Blijf doelbewust.

Met de juiste koers naar 2021

Wanneer we terugkijken op 2020 doen we dat met gemengde gevoelens….

Het is voor eenieder een uitermate apart en uitdagend jaar geweest. Veel ondernemers moesten het wiel opnieuw uitvinden en kregen keer op keer te maken met regels, die het ondernemen, er niet makkelijker op maakten. Ineens was daar de anderhalvemeter-samenleving.

Supermarkten kunnen spreken over een financieel topjaar, maar er zijn genoeg ondernemers die opgebouwde reserves hebben zien afnemen, of geheel zijn verloren. Het hoofd boven water houden, wanneer het coronavirus woekert, is keihard werken. Nog triester zijn uiteraard de families die een dierbare zijn verloren door COVID-19. Intens verdrietig.

Nu 2021 met rasse schreden nadert, is het nog steeds een lastig jaar. ZZP-ers en ondernemers willen wel vechten voor een voortbestaan, maar makkelijk wordt het ze niet gemaakt. Toch is er een klein lichtpuntje. Zo zal men vanaf januari starten met vaccineren. Een dat is in ieder geval een hoopvol begin van een nieuw jaar. Laten we met de juiste koers, met hoop en goede wil, het digitale glas heffen op een beter, veiliger en succesvoller 2021!

Met onze dank voor de prettige relatie gedurende het afgelopen jaar wensen wij u fijne kerstdagen en een gezond nieuwjaar.

Creatief ondernemen in Coronatijd

2020 is voor veel mkb’ers en zzp’ers een ongelukkig jaar. Bij velen heeft de coronacrisis er diep ingehakt. Overheidsmaatregelen om verspreiding van het virus tegen te gaan, maken het ondernemen er niet makkelijker op. Het brengt voor velen zelfs extra kosten met zich mee. Uit onderzoek in de mkb-branche is naar voren gekomen dat veel bedrijfseigenaren het niet zo erg zouden vinden om hun bedrijf te verkopen. Veel mkb’ers vrezen namelijk dat de waarde van hun onderneming, als gevolg van de coronacrisis flink gedaald is.

Toch is het zonde om bij de pakken neer te gaan zitten, want net zoals de soapserie Goede Tijden, Slechte Tijden, gaat ondernemen gepaard met hoogte- en dieptepunten. Hierbij geven wij u graag een aantal tips om in deze pittige tijden, eveneens succesvol te kunnen blijven ondernemen: