Ondernemers en Artificial Intelligence (AI)

Ondernemers en Artificial Intelligence (AI)

U kunt de tv niet aanzetten of een krant openslaan en het gaat over AI – oftewel Artificial Intelligence. Letterlijk betekent dit “kunstmatige intelligentie.” Als ondernemer vraagt u zich natuurlijk af: in hoeverre moet ik me hierin verdiepen? Welke voordelen kan ik hieruit halen? Loop ik achter als ik het even laat voor wat het is?

Innovaties zijn niet nieuw. Als ondernemer worden we constant met nieuwe technologieën geconfronteerd. Vaak is de core business al druk genoeg. Daarbij ontbreekt de kennis om de nieuwe technologieën op de juiste manier in te zetten. Grote bedrijven houden van nieuwe technische snufjes, maar ondernemers kunnen ook de vruchten van AI plukken. Bijvoorbeeld wanneer het om het schrijven van e-mails gaat. Dat kan namelijk heel gemakkelijk en snel met ChatGPT. ChatGPT is een chatbot op basis van kunstmatige intelligentie. Deze chatbot kan: informatie opzoeken, recepten aan leveren, e-mails schrijven, helpen met het opstellen van een planning, teksten vertalen; kortom het is een handige hulp voor zeer veel zaken.

ChatGPT wordt tegenwoordig door ondernemers ingezet om met een paar steekwoorden een geschikte e-mail te schrijven. Echter dient de tekst daarna wel gecontroleerd te worden, want ChatGTP kan verkeerde of ongepaste input leveren. Dat klinkt grappig, maar in praktijk kan het gekkig overkomen. ChatGTP wordt bovendien ingezet om de klantenservice van een bedrijf te verbeteren. Een virtuele assistent beantwoordt alle vragen, geeft informatie en draagt oplossingen voor problemen aan.

Nadeel: ChatGTP is niet 100% betrouwbaar en heeft het niet altijd bij het juiste eind. Daarbij wordt het afgeraden om vertrouwelijke informatie aan ChatGTP te geven. Blijf kritisch. Via deze link treft u de website van ChatGTP: https://chat.openai.com/auth/login