Ga voor Customer Centric aanpak oftewel zet de klant centraal!

Ga voor Customer Centric aanpak oftewel zet de klant centraal!

Elke mkb’er wordt blij van terugkerende klanten. Vaste klanten zijn happy consumenten. Klanten binden aan uw onderneming vereist de nodige kennis en inspanning. Met een mooie Engelse term noemen we het centraal stellen van de consument: “Customer Centric selling”.
Kortom kies voor een strategie waarbij u uw klanten ziet, hoort en tevreden houdt.
Hierbij enkele tips:

  • Vraag uw klanten feedback te geven.
  • Luister naar de feedback en gebruik deze om producten en of diensten te verbeteren.
  • Biedt een serieuze en goed bereikbare klantenservice
  • Train uw team in klantgerichtheid.
  • Ken uw klanten, investeer tijd in uw klanten en beloon trouwe klanten.
  • Blijf met uw klanten praten om te weten wat hun behoeften zijn.
  • Analyseer van welke social media uw klanten gebruik maken en speel daarop in. Informeer hen bijvoorbeeld via Instagram of Facebook over noviteiten.
  • Zorg voor een constante kwaliteit en probeer geen nee te verkopen.
  • Blijf innoveren en verrassen. Verstuur nieuwsbrieven.
  • Zorg voor een duidelijke, maar ook niet al te ingewikkelde website.
  • Gebruik nieuwe technieken die de customer experience kunnen verbeteren.
  • Vergeet de “Aftercare” niet (hou klanten op de hoogte van bv de leverstatus
  • Wees transparant over de prijzen van uw producten/diensten.]
  • Leer je klant kennen. Bouw een klantenbestand op, werk met een beloningen en/of kortingssysteem.

Wanneer uw klanten tevreden zijn en terugkomen voor uw producten en of diensten, is dat het mooiste wat een ondernemer zich kan wensen. Uw klant centraal stellen is iets wat nooit zal stoppen. Het vereist voortdurende aandacht en inzet, maar door écht te luisteren en op behoeften in te spelen, zal uw onderneming groeien.