Aurora Consulting wenst u een gezond en succesvol 2023!

Aurora Consulting wenst u een gezond en succesvol 2023!

Hierbij een applaus voor alle midden- en kleinbedrijven, want het afgelopen jaar was er een vol uitdagingen. De afgelopen jaren (2020/2021) was Corona een groot drama voor ondernemers. Terwijl we richting het einde van de corona-epidemie gingen, dienden zich nieuwe uitdagingen aan. Ineens kregen we te maken met de oorlog in Oekraïne, de klimaatveranderingen, de torenhoge benzineprijzen en de uit de pan rijzende energieprijzen.

Begin 2022 kwam er wat corona betreft licht aan het einde van de tunnel door eerste versoepelingen. In maart vervielen de laatste maatregelen en in mei leek het leven weer zijn normaliteit van weleer terug te krijgen. Althans niet helemaal zoals we gewend waren, want het hybride werken is sindsdien het nieuwe normaal. Gelukkig blijkt het hybride werken voor velen een uitkomst.

Terugblikkend was 2022 voor veel ondernemers zeker geen makkelijk jaar. Velen worstelen met stijgende materiaalkosten, dure benzinekosten, idiote energieprijzen en personeelstekort. De werkdruk is door al deze zaken énorm toegenomen. Toch mag u uzelf een schouderklopje geven, want opgeven is als gedreven ondernemer geen optie.

Goede Voornemens

Mocht u nog geen goede voornemens hebben dan geven wij u graag iets ter inspiratie mee.

De stijgende energiekosten zijn van grote invloed op het welzijn van uw bedrijf. Wellicht is het een goed moment om uw tarieven tegen het licht te houden en te verhogen. Ook kunt u zich laten informeren hoe u kunt verduurzamen met uw onderneming. Check ook de verzekeringen van uw bedrijf en de online veiligheid. Door goed voorbereid het nieuwe jaar in te gaan, zult u daar later de vruchten van plukken. Aurora Consulting wenst u een gezond en succesvol 2023!

Toekomstbestendig ondernemen

Toekomstbestendig ondernemen

Innoveren is de key wil een onderneming anno 2022 kunnen blijven bestaan. Door de coronacrisis is de wereld flink veranderd. Duurzaamheid is geen trend meer, maar dé manier van leven. En wie zich niet aanpast, is verloren. Het is de kunst om vooruit te kijken, om goed voorbereid te zijn om onvoorziene gebeurtenissen of veranderende regels. Graag geven wij u enkele tips waardoor u met uw bedrijf kunt anticiperen op de toekomst.

  • Blijf innoveren & leer kennen wat uw klant in de toekomst wenst. Dit is niet makkelijk, maar het nauwlettend volgen van trends in uw sector is sowieso van grote meerwaarde.
  • Digitalisering, u weet dit natuurlijk al, maar de consument omarmt digitale producten. Bekijk in welke mate u (nog) bepaalde diensten kunt omzetten naar digitale versies.
  • Lean denken & doen: maak er een gewoonte van dat u (eventueel met uw team) continu bezig blijft met het vinden van betere manieren om uw business te runnen.
  • Medewerkers centraal stellen. Het houden van medewerkers is tegenwoordig een must, maar ook een kunst! Zorg voor een meer dan prettig werkklimaat en dito beloning. Zorg voor goed apparatuur in het bedrijf, maar ook bij de werknemer thuis.
  • Sparen. Zorg voor extra kapitaal welke van pas kan komen in mindere tijden.
  • Nieuwe klanten krijgen en bestaande consumenten behouden. Beloon nieuwe consumenten met een bonus en beloon bestaande klanten met hoge kortingen vanwege hun loyaliteit.

Bedrijfsopvolging:

Bedrijfsopvolging:

waar op te letten bij het vinden van een geschikte bedrijfsopvolger

Er kan een tijd komen dat u als ondernemer uw bedrijf wilt overdragen. Bedrijfsopvolging regelen is een gecompliceerd én emotioneel proces. Het kan zelfs enkele jaren tijd in beslag nemen. U wilt natuurlijk het beste voor uw bedrijf, want uw onderneming is als een kind voor u, u heeft er (kei)hard voor gewerkt en wil het in goede handen achterlaten. Compleet logisch.

Wanneer u het bedrijf aan een kind wilt overdragen, is het verstandig om alle kinderen bij uw plan te betrekken. Wanneer meerdere kinderen serieuze interesse tonen, is het verstandig om hen proef te laten draaien. (Dit kan ook wanneer een familielid al binnen het bedrijf werkzaam is. Verander dan het takenpakket, en geef meer leidinggevende taken) Het wordt zeg maar een soort “stagelopen”.

Tip: maak een profiel van de perfecte opvolger. De perfecte kandidaat kan uit uw eigen omgeving komen, uit uw branche (collega’s) of via uw netwerk.

Tip: een adviseur kan de geschikte kandidaten voor u screenen en u adviseren wie het beste bij de onderneming past

Tip: probeer uw emoties opzij te zetten, leg alles schriftelijk vast, onderhandel in een open sfeer en neem er de tijd voor.