Coaching voor ondernemers

Het leven van een ondernemer is pittig. Laten we daar geen doekjes om winden. Er is altijd wel iets aan de hand en zelfs wanneer u op vakantie bent, gaat het piekeren over de onderneming vaak nog door. Het maakt geen verschil of u al jarenlang een onderneming runt of wanneer u net bent gestart. Het inschakelen van een ondernemerscoach biedt tal van voordelen Alleen vinden veel ZZP’ers en ondernemers het in praktijk best lastig om in zee te gaan met een dergelijke coach. Dat is niet zo gek, want u runt de boel zelf en uw doorzettingsvermogen (en eigenwijsheid) hebben u ook veel succes gebracht.

Maar er kunnen in het leven momenten komen waarop u het soms allemaal even niet meer weet. Of misschien valt er wel veel meer uit uw onderneming te halen. Of kunt u door een paar veranderingen meer balans tussen werk en privé creëren. Een ondernemers- of businesscoach bekijkt uw situatie met een frissen en georganiseerde blik. Daarna kan hij of zij tal van scenario’s bieden die het leven mooier maken.

Vaak hebben ondernemerscoaches ook goede technologische kennis. Ze weten alles over nieuwe systemen, bepaalde apps en andere foefjes die het ondernemen soepeler kunnen laten verlopen. Een goede coach zal goed naar u luisteren, maar u ook motiveren om bepaalde stappen te nemen. Dit, omdat een coach oog heeft voor groei van uw onderneming en u zal helpen om de zaken helder en op orde te krijgen.

Ondernemen na corona

Formuleer nieuwe doelen

We gaan eindelijk betere tijden tegemoet. Dat is fijn en biedt perspectieven. Voor ondernemers is het hoog tijd om na te denken over de toekomst. Het is voor ons allen nog onbekend hoe die er precies uit komt te zien.

Digitalisering

Door de coronacrisis is het ondernemen flink veranderd. Zo hebben we natuurlijk allemaal kunnen zien dat digitalisering zeer lucratief en belangrijk is. Het is voor veel bedrijven dan ook geen overbodige luxe om een webshop te hebben en te onderhouden. En voor alle bedrijven geldt, dat een website daarbij ook niet traag mag zijn, want een klant wil aanbod en service op maat.

Onderscheidend

Het is verder ook énorm belangrijk om “onderscheidend” te blijven. Bedenk hoe u uw product en service zou kunnen verbeteren. Specialiseer, benader klanten persoonlijk, onderneem duurzaam en zorg ervoor dat u altijd op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen binnen uw branche.

Zichtbaar

Als bedrijf is het belangrijk om heel goed zichtbaar te zijn. Dat kan uiteraard met veel promotie en een goede website. Maar, aansluiten bij een bekend platform kan veel voordelen bieden. Hier staat overigens wel tegenover dat dit een aardige duit kost.

Samenwerken op afstand

Gedurende de coronacrisis hebben veel mensen thuisgewerkt. Veel bedrijven zien hier voordelen in en werknemers ook. Wellicht kunt u dit voortzetten in de toekomst en zo besparen op bepaalde kosten. Managers verwachten dat zeker 50% van de mensen thuis blijft werken.

Kortom: ondernemers van nu bereiden zich voor op een veranderende toekomst. Hierbij is het van groot belang dat u dicht bij de klanten blijft staan en hen goed bereikbare service biedt. Sta open voor veranderingen en blijf innoveren.

Tips voor een goede Liquiditeit

Of u eigenaar bent van een groot of klein bedrijf, het verbeteren van de liquiditeitspositie van uw onderneming is altijd een gunstige zaak.

Hoe het met de liquiditeit van uw onderneming is gesteld, hangt voor een groot gedeelte af van het betaalgedrag van uw klanten.

Vlotte betalingen

Klanten die vlot betalen zorgen voor een gunstige liquiditeit. U kunt uw klanten daarin sturen. Een aantal tips om dit alles vlot en soepel te laten verlopen, zijn als volgt:

  • Zorg voor heldere afspraken over de betaling. Vertel uw klanten vooraf wat de betalingstermijn is, welk BTW-percentage u in rekening brengt, welke betaalwijzen mogelijk zijn en wat de gevolgen zijn wanneer men te laat betaalt.
  • U maakt dit vooraf kenbaar in bijvoorbeeld uw offerte plus in het contract, maar ook nog eens op de factuur of wanneer u in gesprek bent per mail.

Debiteurenbeheer

Het komt regelmatig voor dat klanten een rekening niet of te laat betalen. Dit kan zorgen geven en het is daarom belangrijk dat het debiteurenbeheer op orde is. Wie daar zelf moeite mee heeft of geen capaciteit voor heeft, kan gebruik maken van bedrijven die zich daarin hebben gespecialiseerd.

Betalingskortingen

Experimenteer met betalingskortingen, geef klanten die snel betalen een percentage korting.