Internetcriminelen mikken op mkb’ers

Internetcriminelen mikken op mkb’ers,

Waardevolle tips tegen cybercrime

Veel mkb’ers onderschatten het gevaar van cybercrime. Ze nemen niet of onvoldoende maatregelen als het gaat om bescherming tegen digitale fraude. Bovendien blijkt meer dan 50% van de mkb’ers, wanneer ze door fraude gedupeerd worden, geen aangifte van cybercrime te doen. Dit komt naar voren uit het Cybersecurityonderzoek Veilig Online 2021 van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK).

Gelukkig zijn er middelen om de onderneming tegen cybercriminaliteit te wapenen. En dat is hoognodig ook, want uit het onderzoek blijkt verder:

  • Ruim 25% van de medewerkers binnen het mkb hebben in het afgelopen jaar meerdere valse e-mails ontvangen.
  • Een ander groot probleem betreft acquisitiefraude. Ongeveer 13% binnen het mkb is in de afgelopen 12 maanden slachtoffer geworden van deze vorm van internetfraude. Er worden dan (telefonisch) advertenties verkocht die vervolgens nooit geplaatst worden.

Het is zorgwekkend dat ongeveer 50% van de gedupeerden geen aangifte van cybercrime doet.

We raden aan dat wel te doen, want door aangifte te doen, kan cybercrime beter worden bestreden. Andere tips zijn:

  • Bezuinig nimmer op beveiligingssoftware – Zorg voor een goede anti-virusscanner en een firewall die externe aanvallen tegen kunnen houden.
  • Zorg voor goede beveiliging van het wifi-netwerk.
  • Blijf alert op mails die om uw gegevens of bankrekeningnummer vragen.
  • Sluit een cyberverzekering af.
  • Verander de wachtwoorden. Gebruik minimaal 14 tekens.
  • Installeer tweestapsverificatie op apps.
  • Stel updates niet uit.

Stay safe! www.auroraconsulting.nl

Werknemers en vaccineren

Wel of niet vaccineren, het is en blijft een strijd tussen mensen die daar anders over denken. Een hoge vaccinatiegraad is van groot belang om hoge besmettingscijfers, een overbelaste zorgsector en economische crisis voor bedrijven als gevolg van beperkende maatregelen te voorkomen. Bijna twee miljoen mensen in ons land zijn nog niet gevaccineerd. Voor werkgevers kan het lastig zijn om dit onderwerp met de werknemers te bespreken. Toch kunnen werkgevers een belangrijke rol spelen bij het verhogen van de vaccinatiegraad.

Het huidige recht (arbeidsrecht) staat nu niet toe dat werkgevers werknemers verplicht aan testen en/of vaccinaties onderwerpen. Wetswijziging (Arbobesluit) is hiervoor nodig. Ons advies luidt daarom: maak het onderwerp bespreekbaar op de werkvloer. Voor u als werkgever is het belangrijk om te weten waar de risico’s liggen. Speel daarop in. Zo kunnen bijvoorbeeld bepaalde werknemers beter geen klantcontact (of louter met beschermede middelen) hebben en is het voor anderen wellicht verstandiger om thuis te werken in plaats van op kantoor.  Er loopt momenteel een grote campagne die ondernemers helpt om de werknemers op een prettige manier op het belang van vaccineren te wijzen. Zo kunt u als ondernemer op de site van mkb.nl bijvoorbeeld geheel kosteloos en campagne poster met daarop het belang van vaccineren uitprinten. Deze is hier te vinden: https://www.mkb.nl/sites/default/files/twijfel_over_vaccineren_poster_a4.pdf

Verder luidt het advies: blijf medewerkers wijzen op de basisregels: thuisblijven en testen bij klachten, handen wassen en niezen in de elleboog. Merkt u dat werknemers twijfelen, ga dan met ze in gesprek. Succes!

Coaching voor ondernemers

Het leven van een ondernemer is pittig. Laten we daar geen doekjes om winden. Er is altijd wel iets aan de hand en zelfs wanneer u op vakantie bent, gaat het piekeren over de onderneming vaak nog door. Het maakt geen verschil of u al jarenlang een onderneming runt of wanneer u net bent gestart. Het inschakelen van een ondernemerscoach biedt tal van voordelen Alleen vinden veel ZZP’ers en ondernemers het in praktijk best lastig om in zee te gaan met een dergelijke coach. Dat is niet zo gek, want u runt de boel zelf en uw doorzettingsvermogen (en eigenwijsheid) hebben u ook veel succes gebracht.

Maar er kunnen in het leven momenten komen waarop u het soms allemaal even niet meer weet. Of misschien valt er wel veel meer uit uw onderneming te halen. Of kunt u door een paar veranderingen meer balans tussen werk en privé creëren. Een ondernemers- of businesscoach bekijkt uw situatie met een frissen en georganiseerde blik. Daarna kan hij of zij tal van scenario’s bieden die het leven mooier maken.

Vaak hebben ondernemerscoaches ook goede technologische kennis. Ze weten alles over nieuwe systemen, bepaalde apps en andere foefjes die het ondernemen soepeler kunnen laten verlopen. Een goede coach zal goed naar u luisteren, maar u ook motiveren om bepaalde stappen te nemen. Dit, omdat een coach oog heeft voor groei van uw onderneming en u zal helpen om de zaken helder en op orde te krijgen.

Ondernemen na corona

Formuleer nieuwe doelen

We gaan eindelijk betere tijden tegemoet. Dat is fijn en biedt perspectieven. Voor ondernemers is het hoog tijd om na te denken over de toekomst. Het is voor ons allen nog onbekend hoe die er precies uit komt te zien.

Digitalisering

Door de coronacrisis is het ondernemen flink veranderd. Zo hebben we natuurlijk allemaal kunnen zien dat digitalisering zeer lucratief en belangrijk is. Het is voor veel bedrijven dan ook geen overbodige luxe om een webshop te hebben en te onderhouden. En voor alle bedrijven geldt, dat een website daarbij ook niet traag mag zijn, want een klant wil aanbod en service op maat.

Onderscheidend

Het is verder ook énorm belangrijk om “onderscheidend” te blijven. Bedenk hoe u uw product en service zou kunnen verbeteren. Specialiseer, benader klanten persoonlijk, onderneem duurzaam en zorg ervoor dat u altijd op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen binnen uw branche.

Zichtbaar

Als bedrijf is het belangrijk om heel goed zichtbaar te zijn. Dat kan uiteraard met veel promotie en een goede website. Maar, aansluiten bij een bekend platform kan veel voordelen bieden. Hier staat overigens wel tegenover dat dit een aardige duit kost.

Samenwerken op afstand

Gedurende de coronacrisis hebben veel mensen thuisgewerkt. Veel bedrijven zien hier voordelen in en werknemers ook. Wellicht kunt u dit voortzetten in de toekomst en zo besparen op bepaalde kosten. Managers verwachten dat zeker 50% van de mensen thuis blijft werken.

Kortom: ondernemers van nu bereiden zich voor op een veranderende toekomst. Hierbij is het van groot belang dat u dicht bij de klanten blijft staan en hen goed bereikbare service biedt. Sta open voor veranderingen en blijf innoveren.