De Brexit… goed begonnen, is half gewonnen

Over de Brexit wordt sinds 2016 veel geschreven en gespeculeerd. De Brexit het lijkt wel een slechte soap…

Eerst zou het Verenigd Koninkrijk dan eindelijk, op 29 maart dit jaar uit de Europese Unie stappen. But, no no. Dat verhaal kennen we, want die deal ging niet door. Daarna werd de deadline verschoven naar 12 april en zoals bekend is het ook die dag wederom niet gelukt. Wat we nu weten, is dat  Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland uiterlijk 31 oktober 2018 ’s nachts om 12:00 uur de Europese Unie zullen verlaten.

Maar, in hoeverre bent u als ondernemer voorbereid op de Brexit? Het Verenigd Koninkrijk (VK) doet veel zaken met Nederland. Wanneer u ondernemer bent, kan de Brexit dus ook (behoorlijk veel) gevolgen voor de handel en wandel van uw bedrijf hebben.

Ons advies is om toch maatregelen te nemen mocht u dat nog niet hebben gedaan. Voert u handel met het VK? Vraag om te beginnen een EORI-nummer aan, deze heeft u nodig om goederen aan te kunnen geven bij de douane. Op www.belastingdienst.nl kunt u hier meer over lezen. Filialen krijgen geen eigen EORI-nummer, maar gebruiken het nummer van de hoofdvestiging. Het regelen van douanezaken is zeer belangrijk net zoals het fiksen van vergunningen en het nalopen van contracten. Maar er is absoluut nog meer waar rekening mee gehouden dient te worden. Een fijne site die u helder en stap voor stap op weg kan helpen is:  www.hulpbijbrexit.nl

Want goed begonnen, is half gewonnen!

Uw bedrijf ‘succesvol’ verkopen? Hierbij een aantal nuttige tips

Het verkopen van uw bedrijf is iets wat u meestal niet vaker dan één keer in uw leven hoeft te doen. Zaak is dan dat dit zo succesvol als mogelijk verloopt. Het bedrijf aan een ander overdragen, is iets wat tijd kost. Misschien een half jaar of een jaar, maar wees er op voorbereid dat het sowieso een hele onderneming gaat worden.

Hierbij enkele tips die van pas kunnen komen:

  • Zorg voor meerdere kopers

Eén koper lijkt handig, maar de praktijk wijst uit het voor u veel gunstiger uit zal pakken wanneer er meer geïnteresseerden zijn die uw bedrijf willen over nemen. Onderling kan er worden gespard en onderhandeld totdat u er met een van de gegadigden op een optimale verkoop weet te bereiken.

  • Bepaal het minimum waarvoor u de onderneming wilt verkopen.

Wees realistisch, welk bedrag wilt u er sowieso voor krijgen. Hoe staat het bedrijf ervoor? Biedt een koper een veel te laag bedrag. Kap dit dan af. Geef geen ruimte. Wees gelijk duidelijk, dat voorkomt een hoop onnodig contact wat nergens toe leidt.

  • Laat u begeleiden door een adviseur

Schakel een adviseur in. Iemand die ervaring heeft op dit gebied kan u zoveel vertellen en zoveel valkuilen doen omzeilen. U wilt tijdens dit proces geen steken laten vallen. Een goede adviseur, betaalt zichzelf dubbel én dwars terug.

En last but not least: heel veel succes! En wellicht kunnen wij iets voor u betekenen, neem gerust contact met ons op om het een ander te bespreken.

Bedrijfswaarde verhogen

Intuïtief denken veel ondernemers exact te weten hoeveel hun bedrijf waard is. Er zijn allerlei tools om te bepalen wat uw onderneming waard is, maar u kunt hiervoor natuurlijk ook onze hulp inschakelen.

Om dit jaar goed van start te gaan, geven wij u hierbij enkele tips om de waarde van uw bedrijf te verhogen.

  1. Zorg voor een goed management

Hoe functioneert uw bedrijf? Bent u onmisbaar of loopt de onderneming ook op rolletjes wanneer u op vakantie bent of vrij neemt? Een bedrijf wordt direct meer waard wanneer deze goed functioneert zonder afhankelijk te zijn van één of bepaalde personen.

  • Introduceer abonnementen

Het maakt niet uit in welke business u opereert, maar elk bedrijf dat abonnees heeft, wordt gelijk meer waard. Denk hier eens over na. Wat voor een abonnement kunt u bieden?

  • Bespaar op kosten

Waar kan er zoal bespaard worden? Hoe tevreden bent u over de vestigingslocatie? Wellicht is er elders een pand dat mooier is en minder kost. Of wanneer loopt het huurcontract af, grote kans dat er iets te onderhandelen valt met de verhuurder. Bespreek bijvoorbeeld om de huurtermijn te verlengen tegen een lagere huur.

Vooruitblik 2019

2019 staat voor de deur. Maar voor het zover is, willen wij u via deze weg danken voor het in ons gestelde vertrouwen in het afgelopen jaar. Ook wensen wij u het beste voor volgend jaar met 365 gezonde dagen en vele zakelijke successen. 2019 wordt financieel helaas niet het aantrekkelijkste jaar. Wij zetten nog even voor u uit wat er zoal gaat veranderen:

  • Het lage btw-tarief gaat met 3% omhoog naar 9 procent. Tal van goederen en diensten worden duurder. Denk aan de kapper, de fietsenmaker en ook boodschappen. Sommige mensen zijn serieus aan het hamsteren geslagen.
  • De energiebelasting gaat fors omhoog.
  • De zorgpremie stijgt. Tip: basispolissen kunnen verschillen. Het kan soms geen kwaad om over te stappen.
  • De Nederlandse vliegtaks gaat met 7 euro omhoog, ongeacht waar de vlucht naartoe gaat.
  • Er komt een nieuwe belasting bij. De ‘Tesla-taks’. Dat houdt in: over een duurdere elektrische auto van de zaak, dient meer inkomstenbelasting te worden voldaan over de bijtelling van de auto.