Waardevol: duurzaam ondernemen

Duurzaam ondernemen is gunstig, maar waar beginnen we? Er kan op dit gebied waarschijnlijk veel meer dan u in eerste instantie denkt. Om te beginnen, doet u er goed aan om met een kritisch oog naar het energieverbruik in uw bedrijf te kijken.

Laat geen lichten in ruimtes branden waar geen mensen zijn. Houdt de toegangsdeur(en) dicht. Gebruik spaarlampen. Controleer welke apparaten stand-by staan en hoe lang gemiddeld. Er  kan namelijk aardig wat energie bespaard worden door apparaten die langere tijd niet gebruikt worden, volledig uit te zetten. Haal ongebruikte stekkers uit het stopcontact. En dient een apparaat te worden vervangen, kies voor een energiezuiniger exemplaar.  Ga bewust om met de printer. Verstuur loonstroken digitaal. Print dubbelzijdig. En bij welke energieleverancier bent u aangesloten, wellicht kan hier ook naar gekeken worden.

Andere zaken die bijdragen aan duurzaam ondernemen is de manier waarop u en uw werknemers naar het werk toe komen. Is uw bedrijfspand gemakkelijk met de fiets en het openbaar vervoer te bereiken, laat de auto dan wat vaker staan. Kan er vanuit huis gewerkt worden, kies daar bijvoorbeeld voor op dagen waarop het lastig is om naar het werk te komen (’s winters, dagen waarop het heftig stormt). En kies sowieso voor een zuinige bedrijfswagen.

En met welke leveranciers werkt u? Zijn hier alternatieven voor opdat het duurzamer kan? Misschien kost het iets meer, maar dit kunt u ook naar de klant toe communiceren. Een ondernemer met oog voor het maatschappelijk verantwoord ondernemen, houdt het in praktijk langer vol dan iemand die geen rekening met het milieu en onze wereld houdt.

Succes!

Werken aan een goede sfeer

Alles valt of staat met een goede werksfeer. Wanneer de sfeer op werk aangenaam is, zijn werknemers vrolijk en flexibel. En dat komt de productiviteit weer ten goede!

Hoe we op werk met elkaar omgaan, wordt mede bepaald door de bedrijfscultuur. De manier waarop een werkgever zich opstelt, is zeer belangrijk voor de sfeer. Daarom een aantal tips voor het bevorderen van een fijne werksfeer.

Zelfstandigheid

Werknemers voelen zich goed wanneer ze zelf beslissingen over hun werk mogen nemen. Geef werknemers de ruimte om zich te ontwikkelen. Stimuleer initiatieven. Beloon. Werknemers voelen zich verbonden met een bedrijf wanneer ze weten dat hun mening ertoe doet.

Informatie / communicatie

Communicatie is zo zo zo belangrijk. Binnen elke relatie. Dus ook op de werkvloer. Zorg ervoor dat iedereen dezelfde informatie krijgt, opdat niemand zich buitengesloten kan voelen. Licht besluiten toe. Ook wanneer bepaalde zaken nog niet duidelijk zijn, licht dit dan eveneens toe.

Waardering

Complimenteer wanneer er goed werk geleverd wordt. Sla niemand over. Trakteer het team eens onverwacht op een taartje of een hapje en een drankje. Geef de teamleden kansen om zich te ontwikkelen. Biedt promotiekansen en opleidingen aan.

Stimuleer samenwerken en eet samen

Werk samen. Dat zorgt voor meer creativiteit en bonding. Werk ook mee als manager, hou de deur open. En probeer af en toe met zijn allen te lunchen. Dat komt de sfeer zeer ten goede!

Verkoop klaar maken van een bedrijf

Een bedrijf verkopen, is een behoorlijke onderneming. Grappig klinkt dat, maar niets is minder waar. Bij het verkoop klaar maken van een bedrijf komen namelijk vele factoren aan de orde. Een goede overname kost tijd en energie. Misschien ook wel bloed, zweet en tranen. U bent in ieder geval gewaarschuwd. Doe u voordeel met de volgende tips:

  • Begin op tijd. Volgens onderzoek verloopt een verkoop het best wanneer u drie tot vijf jaar van tevoren aan de voorbereiding begint.
  • Dit klinkt misschien heftig, maar is wel een pré: maak een exit-plan. Bedenk waarom u het wilt verkopen en binnen welke termijn u afscheid wilt nemen. Bekijk hoe u de waarde van uw bedrijf kunt verhogen.
  • Maak het bedrijf zo in orde, opdat het zonder u, optimaal kan functioneren.
  • Zorg voor een juiste spreiding van klanten en leveranciers.
  • Onderzoek wat het beste moment is om uw bedrijf te verkopen. Een marktanalyse kan hierbij helpen.
  • Breng in kaart wat uw bedrijf waard is.
  • Eis vorderingen op die al veel te lang uit staan.
  • Een belastingadviseur is nodig om u te helpen bij de fiscale afwikkeling. Voor het opstellen van een verkoopcontract is een jurist nodig. Accountskantoren kunnen u eveneens hierbij helpen.
  • Zorg ervoor dat er geen juridische conflicten spelen.
  • Hoe meer mensen uw bedrijf willen overnemen, hoe interessanter dat financieel kan worden. Goed onderhandelen is een must.

Uiteraard kunnen wij u hierbij assisteren. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

Is uw website SEO-proof?

Een website is anno 2019 onmisbaar voor ieder bedrijf. Maar is uw MKB-website ook SEO-proof? Dat wil zeggen: kunnen geïnteresseerden uw website gemakkelijk en snel vinden?

SEO betekent “search engine optimization”[zoekmachine optimalisatie]. Via bepaalde handelingen is het mogelijk om hoger in Google te komen.

SEO-proof tips

  • Door het verwerken van zoekwoorden in uw websteksten, wordt de site beter gevonden in Google. Op welke zoektermen zoekt uw doelgroep?
  • Zorg voor een simpele en logische navigatie.
  • Begin een blog. Zo komen bezoekers terug naar uw website.
  • Is uw blog klaar? Delen maar. Op social media.
  • Plaats koppen en tussenkoppen in teksten. Een goede headingstructuur is erg belangrijk.
  • Is uw website mobielproof? Dat is een must.
  • Doe aan interne linkbuilding. Dit betekent dat u op een pagina linkjes plaatst naar andere pagina’s op uw website. Bijvoorbeeld linkjes naar een ander bericht of naar het contactformulier, zolang het maar naar een pagina betreft die binnen uw website verwijst. Hierdoor vindt de bezoeker steeds nieuwe informatie. En Google vindt het fijn wanneer bezoekers langer op uw website verblijven.
  • Werk altijd met foto’s en illustraties op uw website.
  • Werk met eigen teksten. Zoekmachines hebben een hekel aan gekopieerde teksten.
  • Sluit webteksten af met een call-to-action en voeg deze in de vorm van een button toe aan uw website Voorbeelden zijn: meer informatie, contact opnemen, koop hier, bel me terug.
  • Zoek gerust hulp van buitenaf. Mocht u het schrijven van teksten lastig vinden, schakel dan een expert in.
  • Tot slot wees actief op social mediakanalen. Denk aan LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram.

Succes!