Hoe bepaalt een ZZP’er een uurtarief?

U bent ZZP-er en vraagt zich af welk uurtarief u dient te hanteren. Het bepalen van een uurtarief is niet eenvoudig en afhankelijk van een aantal factoren, te weten:

  1. Heeft u veel of weinig concurrentie? Hoe minder concurrentie, hoe hoger het tarief mag worden.
  2. Hoeveel heeft u nodig om op jaarbasis te kunnen rondkomen? Voorbeeldsommetje:

Totale kosten op jaarbasis – delen door – aantal werkbare uren op jaarbasis = minimum netto uurtarief

Heeft u eenmaal een nettobedrag voor ogen, vergeet dan niet dat er ook nog inkomstenbelasting moet worden afgedragen.

  1. Wie zijn uw opdrachtgevers? Werkt u met vaste opdrachtgevers, onderhandel dan en zorg ervoor dat uw uurtarief overeenkomt met die van concurrenten/collega’s.
  2. Hoe hoog is uw marktwaarde? Welke opleidingen genoten? Heeft u een goede naamsbekendheid, bent u een autoriteit op uw vakgebied? Hoe meer van deze vragen u met JA kunt beantwoorden, hoe hoger uw uurtarief.
  3. Wat is de aard, omvang en urgentie van de opdracht? Wanneer iets snel af moet, mag er een hoger tarief worden gerekend, dat geldt ook voor diensten die in het weekend worden verricht.

Uit onderzoeken komt naar voren dat een groot gedeelte (21%) van startende ondernemers een uurtarief tussen de 30 en 45 euro hanteert. Zij worden op de voet gevolgd door starters die een uurtarief tussen de 60 en 90 euro vragen. U leest hier meer over op www.loonwijzer.nl

Wanneer heeft u een accountsverklaring nodig?

Een accountantsverklaring is een officiële verklaring van een geregistreerde accountant die bijvoorbeeld uw jaarrekening heeft moeten controleren. Vraagt u zich af of u een accountsverklaring nodig is bij uw jaarrekening? Wij vertellen u er graag meer over. Namelijk lang niet elk bedrijf heeft er een nodig.

NV of BV

Alleen als rechtspersoon – NV of BV – dient u een accountantsverklaring te hebben voor de publicatie van uw balans, wanneer uw jaarrekening gedurende twee achtereenvolgende jaren aan twee van de volgende drie criteria voldoet.

  • Er werken gemiddeld meer dan 50 werknemers in uw onderneming.
  • De netto omzet van uw bedrijf bedraagt meer dan € 12.000.000
  • De waarde van de activa van uw onderneming bedraagt meer dan € 6.000.000

Wanneer u geen accountsverklaring nodig hebt, dan is een samenstellingsverklaring een alternatief. Wilt u meer informatie, neem dan contact met ons op.

Geef hackers geen kans!

Cybercriminelen opereren steeds professioneler. Wie hen een stap voor wil zijn, dient zijn bedrijf tegen cybercrime te wapenen.  Helaas worden ook steeds meer mkb-bedrijven slachtoffer van cybercriminaliteit. Uw klantgegevens vormen waardevolle data voor deze boeven.

Tips om uw bedrijf tegen deze vorm van criminaliteit te beschermen, zijn:

  • Neem een uitgebreid antivirus en beschermingspakket welke ook uw email scant.
  • Ga voor sterke wachtwoorden met cijfers, letters, vreemde tekens en verander ze regelmatig. Bijvoorbeeld:  V@@rd3ur!
  • Beveilig het draadloze netwerk.
  • Installeer altijd direct de updates van de software. Doe dit zelf of maak een medewerker verantwoordelijk.
  • Sluit een cybercrimeverzekering af.
  • Blijf op de hoogte van continue veranderende cyberdreigingen.
  • Organiseer trainingen. Leer medewerkers hoe cyberdreigingen te herkennen.
  • Ken de eigen ICT-omgeving. Weet welke hardware en software er is en welke informatie belangrijk is om te beschermen.
  • Maak regelmatig een back-up en bewaar deze buiten kantoor.
  • Doe altijd aangifte van cybercrime bij de politie.

https://www.facebook.com/AuroraconsultingNL/

Klant betaalt niet? Tips bij openstaande facturen

Veel freelancers, zzp-ers en ondernemers krijgen vroeg of laat met hetzelfde probleem te maken: klanten die niet of pas heel laat betalen. Wanbetalers, daar worden we niet vrolijk van!

Onderzoek toont aan dat meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven weleens gedupeerd worden door klanten die niet betalen. De gevolgen hiervan kunnen verschrikkelijk zijn en invloed hebben op de financiële gezondheid van de eigen zaak.

Met onderstaande tips helpen wij u op weg bij het voorkomen en oplossen van dit probleem.

# Factureer snel – factureer zodra het werk gedaan is.

# Controleer van tevoren de kredietwaardigheid van uw klanten. Hier bestaan bureaus voor. Het kost wat, maar biedt ook meer zekerheid.

# Maak het betaalgemak groter voor uw klanten. Via een iDEAL link kunnen betalen, wordt gewaardeerd.

# Pay first. Zorg ervoor dat zoveel als mogelijk vooraf betaald wordt.

# Koester klanten die tijdig betalen. Beloon hen.

# Wanneer klanten lang wachten met betalen, bel hen dan vriendelijk op.

# Stay calm. Ga nooit dreigen. Schakel een incassobureau in als er echt geen betaling komt.

www.auroraconsulting.nl