Succesvoller ondernemen dankzij productiever werken

Iedere ondernemer heeft een doel en dat is zoveel mogelijk groeien. Logisch. Maar het komt regelmatig bij velen voor dat het werk zich opstapelt met alle gevolgen van dien. Nog even dit doen, nog even dat doen. Alles op tijd afronden, is het streven, maar wordt in praktijk helaas niet altijd behaald. Daarom in het volgende artikel een aantal tips om optimaal te kunnen produceren. Doe er u voordeel mee!

  1. Werk met een to-do list

Veel ondernemers werken al met deze lijst. Het lijkt appeltje, eitje. Maar vaak wordt het daarna toch weer vergeten. De lijst wordt niet meer bijgewerkt en er ontstaat een ‘georganiseerde chaos’. Ons advies: werk met de takenlijst, elke dag weer. Er wordt op deze manier meer werk verzet en u heeft een duidelijk beeld van wat er zoal gedaan moet worden. Verdeel de taken qua prioriteit. Wat het belangrijkst is, wordt het eerst gedaan. Prioriteit kan worden ingedeeld in drie categorieën: tijdsdruk, mate van belangrijkheid en minst belangrijk.

  1. Verberg de telefoon

Deze klinkt als een open deur… maar heeft u het ooit geprobeerd? Wanneer de telefoon binnen handbereik is, worden we getriggerd apps te openen en social media kanalen te bekijken. Indien de telefoon niet nodig is om werk te verzetten, leg deze dan weg tot de lunch. Dat werkt ongelofelijk effectief en geeft ontzettend veel rust.

  1. Zorg voor een schone e-mail inbox

Plan wekelijks een moment in om uw e-mail inbox op te schonen. Een opgeruimde e-mail box geeft een opgeruimd gevoel en maakt productiever.

Succes!

Weet u zeker dat u de AVG al op orde hebt?

Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. De AVG geldt in de gehele Europese unie, plus in Noorwegen, Liechtenstein en IJsland. Deze wet heeft als doel persoonsgegevens beter te beschermen en die bescherming in de gehele EU gelijk te trekken.

Maar is uw onderneming inmiddels AVG-proof? Hieronder een aantal praktische tips:

  1. Uw klanten krijgen door de AVG meer privacy rechten. Zijn uw medewerkers hierover voldoende geïnformeerd? Zorg voor een vast aanspreekpunt.
  2. Maak een register met persoonsgegevens die u verwerkt. Belangrijk is vooral de wijze waarop u toestemming van uw klanten vraagt, krijgt en registreert.
  3. Zorg voor beveiligingsmaatregelen en breng eventuele risico’s in kaart. Waar wordt alles opgeslagen en is deze plek super veilig? Zorg dat de gegevens zeer zorgvuldig bewaard worden en dat niet iedereen er bij kan.
  4. Zorg voor documentatie van datalekken. De AVG verplicht u alle datalekken intern vast te leggen en te documenteren.
  5. Leg vast met wie u welke informatie deelt. Breng verwerkingen door derden in kaart.

Lastig, wij vertellen u er graag meer over!

 

Zo belangrijk is een huisstijl voor het MKB

Een huisstijl (corporate identity) voor uw bedrijf is veel belangrijker en interessanter dan velen zich beseffen. Het is een misvatting dat een huisstijl alleen maar is bedoeld voor grote firma’s. Kleinere ondernemingen zijn eveneens gebaat bij een huisstijl.

Een huisstijl is sowieso niet zomaar een logo of een kleurstelling. Door een goed/professioneel ontwikkelde huisstijl krijgt uw doelgroep een helder beeld van hetgeen waar uw bedrijf voor staat.

Andere voordelen van een huisstijl zijn:

  • Herkenning: zowel bewust als onbewust denkt men aan uw onderneming wanneer men op zoek is naar een product of dienst dat door u wordt aangeboden.
  • De naamsbekendheid van uw bedrijf wordt versterkt.
  • Een bedrijf komt aantrekkelijk, betrouwbaar en professioneel over vanwege een huisstijl.
  • De huisstijl kan worden doorgevoerd op uw website, drukwerk en in diverse media worden gepubliceerd.
  • Dankzij een huisstijl kunt u zich onderscheiden van de concurrent.

Internationaal netwerken

Wilt u succesvol ondernemen in en buiten Nederland? Dan is internationaal netwerken een must.

Social media is onmisbaar wanneer u een (internationaal) zakelijk netwerk op wilt bouwen. Om uw bedrijf overal zichtbaar te laten zijn, is het verstandig om aanwezig te zijn op: LinkedIn, Twitter en Instagram. In China is er WeChat. Wilt u zaken doen met China, maak dan eveneens een ccount aan op WeChat.

Plaats regelmatig statusupdates op LinkedIn en bijvoorbeeld Twitter. Actief netwerken doet u ook door te reageren op de posts van uw contacten. Sluit u aan bij groepen in uw vakgebied, maar ook bij groepen waar uw doelgroep zich bevindt.

Wanneer u voor uw werk naar het buitenland reist, hou dan rekening met de cultuur daar. Lees vantevoren goed in welke plaatselijke gebruiken en gewoontes er zijn.  Tot slot: stap op mensen af. Of u nu in Nederland of in het buitenland op een congres bent. Stel voor om eens samen een kop koffie te drinken of te skypen. Het blijft een kwestie van doen, succes!