Bedrijfsopvolging: daar komt heel wat bij kijken!

Een bedrijfsopvolging goed regelen, is geen simpele klus. Alles wat er door u en uw team is opgebouwd in de afgelopen jaren, dient te worden over gedragen. Aan een familielid of een andere geïnteresseerde die uw onderneming gaat voortzetten.

Hierbij komen allerlei aspecten kijken waaronder: financiële-, fiscale-, juridische- en last but not least sociale aspecten. Indien gewenst kunnen wij u hierbij helpen.

Bedrijfopvolging kan gebeuren vanuit het eigen management (iemand die al binnen het bedrijf werkt), of iemand van buitenaf wil het bedrijf overnemen of een familielid wordt de nieuwe eigenaar.

Bij een bedrijfsopvolging is het belangrijk dat het bedrijf goed kan blijven functioneren. De continuïteit mag niet in gevaar komen. Bovendien zijn er veel regels. Maar geen zorgen, want er zijn tal van mogelijkheden om dit alles in goede banen te leiden. Uiteraard bent u daarvoor bij ons aan het juiste adres.

In een notendop zijn dit een aantal zaken waar u mee te maken krijgt. Wij vertellen u er een volgende keer graag meer over.

Succesvol onderhandelen

Onderhandelen,  de ene persoon is er beter in dan de andere. Onderhandelen gebeurt overal, zowel extern als intern. En het fijne is dat onderhandelen valt te leren.

Bij onderhandelen komt meer kijken dan alleen een vlotte babbel. Het is een communicatieproces. Twee of meerdere partijen dienen overeenstemming met elkaar te vinden.  Vaak lijken meningen aan het begin van een onderhandelingsgesprek mijlenver uit elkaar te staan.

Tips voor een succesvolle onderhandeling:

  1. Spreek met de juiste persoon. Simpeler kunnen we het niet maken, maar onderhandelen heeft pas zin wanneer we degene spreken die beslissingen kan en mag nemen.
  2. Goede voorbereiding. Ken uw  potentiële klant/koper. Wanneer u zich in diegene heeft verdiept, kunt u eventuele vragen moeiteloos beantwoorden. Toon interesse.
  3. Bepaal vooraf uw grenzen. Op welk moment stopt de onderhandeling voor u, welke prijs is de limit? Bepaal dat vooraf.
  4. Jongleer. Het spel van onderhandelen kan hartstikke leuk en afwisselend zijn. Jongleer, want er kan over meer worden onderhandeld dan alleen de prijs. (garanties, levertijd, kwaliteit)
  5. Houd het zakelijk. Mocht u er toch niet uitkomen, blijf beleefd. Het kan zomaar gebeuren dat u in de toekomst toch weer samen aan tafel zit.

Succes!

Bereik meer klanten via social media

Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram zijn interessante social mediakanalen voor mkb-bedrijven. Door hier actief te zijn, kunt u meer klanten kennis laten maken met uw bedrijf en website. Het kost wat tijd en creativiteit, maar op lange termijn, plukt u er de vruchten van!

Uiteraard kunt u het onderhouden van de social mediakanalen ook uit laten besteden. Helemaal niets op social media doen, kan anno 2018 absoluut niet meer. Dat is not done. Hieronder een korte uitleg over de bestaande kanalen:

Twitter: is vooral voor de zakelijke markt. Hier kunnen korte berichten geplaatst worden, kennis uitgewisseld worden en consumenten geven hier graag hun (ongezouten) mening.

LinkedIn: zakelijk, handig om korte berichten te plaatsen met doorverwijzing naar uw website. Goed ook om te netwerken!

Facebook: adverteren kan hier. Brede doelgroep. Jong en oud. Korte berichten plus foto’s plaatsen met nieuws over het bedrijf kan hier eveneens prima.

Instagram: erg populair bij een jonge doelgroep, maar ook steeds meer ouderen vinden de weg naar dit kanaal. Draait voornamelijk om het geven van beeld (foto’s en video’s) van het bedrijf. Begeleidt door korte teksten en kernwoorden.

Ons advies: bedenk bij het plaatsen van berichten welke doelgroep er op het desbetreffende medium het meest actief is. Pas de boodschap daaropaan. En natuurlijk hoeft u niet van elk kanaal gebruik te maken. Kijk waar u zich met uw bedrijf het meeste thuis voelt. Succes!

De kracht van neuromarketing

Neuromarketing is niet nieuw, maar wel interessant voor het mkb. De officiële definitie van neuromarketing is: Het gebruik van onderzoekstechnieken van processen in de hersenen om consumentengedrag beter te begrijpen, en daarbij marketingstrategieën te overtreffen.

Een hele mond vol! Het bestaat sinds 2002. Volgens onderzoek kunnen ondernemers veel meer uit hun website halen door het toepassen van neuromarketing. Hierbij enkele praktische neuromarketing tips, doe er uw voordeel mee.

  1. Gebruik afbeeldingen en emojis. Door teksten te combineren met foto’s/ emoji’s worden deze beter onthouden.
  2. Mensen houden van vertrouwde en herkenbare situaties. Toon daarom mensen op uw website. Bijvoorbeeld een foto van uzelf of van u en het team.
  3. Gebruik kleuren. Kleuren beïnvloeden het gevoel. Neem bijvoorbeeld de kleur blauw deze geeft vertrouwen.
  4. Emotie spreekt meer dan zakelijkheid.
  5. Kweek vertrouwen. Zorg dat de prijzen duidelijk zijn en niet moeilijk te vinden. Biedt ruimte voor echte reviews.
  6. Zorg voor leesbare teksten.